تفاصيل إسلام ريم رمزى ميخائيل خادمه كنيسه مرى جرجس بكفر الشيخ تعلن اسلامها وتفضح الكنيسة

 تفاصيل إسلام ريم رمزى ميخائيل خادمه كنيسه مرى جرجس بكفر الشيخ تعلن اسلامها وتفضح الكنيسة
ريم رمزي ميخائيل سابقاًوحالياً ريم محمد عبد الله من مواليد : 1/4/1988
 محافظة كفر الشيخ أنا كنت مسلمة بقالي ست سنين؛ ثلاث سنين قعدتهم في بيت أهلي في السر طبعاً ما كانش حد يعرف؛ وثلاث السنين اللي عشت فيهم
مسلمة قدام الناس وببطاقتي المسلمة وبأوراقي المسلمة
أنا في البداية طبعاً كنت من خُدام الكنيسة؛ كنت بحب جداً أخدم في الكنيسة؛ وكنت مواظبة على إني أروحها علطول أنا كنت معلمة دين في كنيسة ماري جرجس في محافظة كفر الشيخ
أنا بدأ عندي الموضوع إني أنا أتشد للإسلام هو كان من صغري بس أنا عادي كان مجرد فضول عشان طبعاً حاجة إن إحنا مسيحيين ودي حاجة غريبة علينا فكان مجرد فضول بالنسبة لي مش أكتر
لكن طبعا الموضوع بدأ معاية آوي من ساعة ما كنت في أولى جامعة بدأ حاجات كتير جداً أحب أسأل فيها ما كنتش بلاقي ردود عليها خالص بدأت حاجات كتير جداً في الكنيسة تضايقني قلت يمكن أنا اللي يمكن عشان بعيدة عن الكنيسة.
فبدأت بقى في الفترة دي أُقرب من الكنيسة ومن إني أعمل حاجة للكنيسة تقربني منها وتخليني موجودة فيها علطول فبدأت إن أنا أبقى خادمة دين في الكنيسة وكان لي برضوا أنشطة في الكنيسة وكدا على قد ما أقدر كنت بحاول أبقى موجودة هناك
ففي الفترة دي أنا كان لي أصحاب كتير مسلمين في الجامعة كانوا دائماً يقعدوا يقولوا لي يسألوني في الدين المسيحي ببقى مكسوفة أتكلم فيه أصلاً وبعد كدا بدأو أنهم يقولوا لي يا ريم إحنا حاسين إنك انتِ خسارة في المسيحيين دول تفكيرك كويس مش متعصب وطيبة وبتعملي معانا حاجات كويسة وبتتعاملي مع المسلمين ومعارفك بالمسيحين قليليين جداً بدأو يكلموني في الدين الإسلامي طبعاً أنا بدأت أن أتضايق منهم واكتر واحدة طبعا كانت بتكلمني هي انتمتي المسلمة أو صديقة عمري يعني
بدأت أنا أزعل منها جداً وبدأت أقول لها علاقتي بيكي في كوم وإنك تتكلمي في الحاجة دي كوم ما تتكلميش معاية فيها تاني بس كنت بيني وبين نفسي برضو عمال بقول طيب ما أنا حخسر إيه طب ما أنا اسمع منهم ومش لازم أنفذ أنا حسمع وخلاص
بدأت أنا أسأل القسيس في الكنيسة عن حاجات تخص الدين الإسلامي ماكنش بيرضى يرد عليّ بدأت إن أنا في حاجات أصلاً في الدين المسيحي كمان أسأل فيها ما كنش في حد بيرضى يرد عليّ
كانوا يقعدوا يقولوا لنا إحنا كدا وجدودك كدا ومامتك وباباكِ كدا
المهم أنا بدأت أقرء في الدين الإسلامي بدأو يدوني حاجات أقرءها وشرايط أسمعها أول شريط طبعاً سمعته كان عن عذاب القبر دا سمعته وحسيت إن أنا يعني خلاص بجد كنت ميتة من الخوف من الشريط دا وقلت يعني أنا لازم أشوف أي حاجة أتصرف أعملها أقرأها عايزة أعرف الحق فين
المهم بدأت أنا أروح الكنيسة بدأت أكلم القسيس دا اللي أنا كنت بعترف عنده ماكنش يعني بيحاول يوضح لي أي حاجة بدأت إن أنا ما عدش أصلاً بروح الكنيسة خالص ولا عد اعترف ولا بقيت بتناوب لأني كنت بصراحة ما كنتش مقتنعة بالاعتراف ولا بالتناوب
فلما بدأت أقرء في الدين الإسلامي وكدا بدأ طبعاً الشك يدخل جوايا وخصوصاً إنه كان في حاجات بتشكك في الدين المسيحي وكانت
الإجابات عليها من الإنجيل ومن القرءان فبدأت من جوايا طبعاً أتهز وبدأ الشك يدخل جوايا

بدأت لما كنت بصلي صلاة المسيحيين اللي كنت متعودة أنا ما كنتش بفوت أي صلاة من صلاة المسيحيين أو على الأقل الصلوات الأساسية اللي هو أول ما أصحى من النوم وقبل ما بنام
كنت بصلي وأقعد أدعي وأعيط وإن مثلاً إن حاجة تيجي مافيش إن حاجة تتهز من جوايا وتقول لي الصح فين ما فيش
إن مثلاً حاجة عايزاها في نتيجتي أو في حاجة تخص حياتي
حاسة إني ماحدش سامعني أصلاً
فما بقيتش عارفة أعمل إيه حياتي بقت متعلقة في النص ولا عدت أروح لكنسية ولا عدت بتناوب ولا عُد أصلي صلاة المسيحيين وفي نفس الوقت أنا بين البنين ولا عارفة دا الصح ولا دا الصح
فالمهم بدأت صاحبتي تكلمني تاني عن الدين الإسلامي وعلمتني الصلاة وقالت لي اسمعي مني وما تبقيش مسلمة بس اسمعي مني وروحي اسمعي منهم وتعالي يا ستي اقنعيني بالدين المسيحي وأنا هاجي معاكي من بكرة
وفعلاً إن أنا بدأت اسمع منها وتعلمت الصلاة منها وواظبت على قراءة القرءان معاها حسيت فعلاً إن الكلام لامس قلبي بجد
علمتني الصلاة روحت صليت في البيت كنت حاسة إني أنا فعلاً واقفة بمنتهى الخجل وأنا واقفة بصلي
كنت أول مرة أصلي كنت أحس إن أنا خجلانة كنت قبل كدا لما كنت اصلي ببقى حاطة حاجة يادوب تغطي راسي بس باقية شعري باين واقفة بلبس البيت عادي ما فيش مشكلة
يوم ما صليت صلاة المسلمين طبعاً كان فرق كبير جداً يعني كنت حاسة إن أنا بجد واقفة مكسوفة كأني واقفة أدام ربنا كنت حاسة إن الطلب بطلبه يعني إن أنا حد سامعني بجد
بدأت أصلي وبدأت أحس براحة جوايا كدا مش عارفة كانت جاية لي من إيه سبحان الله
وبدأت إن أنا أكلمها بس برضو كنت من جوايا برضو مش عايزة أقول لها إن أنا مرتاحة للإسلام لحد ما جابت لي مناظرات للشيخ أحمد ديدات ومعاه قسيس بس مش مصري
بدأت اسمع المناظرات دي المناظرات دي بجد لما سمعتها قلت لها خلاص أنا عايزة أبقى مسلمة وأنا نويت أن أبقى مسلمة بس مش حمشي من البيت إلا بعد ما أبقى في رابعة كلية وأخذ البكالوريوس بتاعي
أنا أولاً كنت بأدرس في كلية تربية قسم بيولوجي
ففعلاً فضلت سنة أولى والترم التاني كمان من سنة أولى وسنة تانية وسنة تالتة مسلمة في بيت أهلي ما يعرفوش عني أي حاجة بس طبعاً كانوا شاكين
لبسي طبعاً اتغير شكلي اتغير ما عندش باروح الكنيسة خالص خالص
بابا كان مرة في مشوار وانا ووالدتي حركتها قليلة جدا وبسيطة في البيت فقلت اصلي فـ بابا جه صدفة وانا ما حسيتش بصراحة انه هو جه فتح علي الباب ولقاني بصلي قال لي انت هتودينا في داهية انت بتعملي إيه إنتِ بتصلي صلاتهم ليه فماردتش بصراحة ما لقتش رد أرده.
المهم الموضوع وصل للكنيسة وبدأ أنه هو يقعدني مع القسيس اللي أنا بعترف عنده دا وقال لي لازم يا بنتي ترجعي الكنيسة تاني دا شيطان دخل البيت عندكوا والشيطان دخل فيكي ولازم ترجعي للكنيسة تاني زي ما كنتِ
كنت رجعت الفترة دي برضو حاولت إن أنا أواظب تاني على الكنيسة بس ما قدرتش ما قدرتش إن أنا أتحمل أدخل المكان دا تاني ولا قدرت أقتنع بأي حاجة من اللي كانت موجودة بس
وبقيت فعلاً نويت إن أنا أمشي من البيت بعد سنة ثالثة كلية ما استنتش إن أنا أكمل لحد الآخر لأن هما كانوا لاحظوا عليّ إسلامي وكنت بصوم الثلاث سنين دول صمت فيهم رمضان في بيت أهلي وطبعاً لما كنت بفطر وقت المغرب كانوا بيلاحظوا في البيت فكنت بضطر من الجامعة بتاعتي أنام أو إن أنا أعمل أي حاجة بحيث إن أنا أفطر بعد العشى عشان خاطر ما يلاحظوش خالص إن أنا بفطر على المغرب وكان والدي يوم الجمعة طبعاً أجازة من الجامعة فكنت بقعد أدامه وأنا صايمة كان بيلاحظ جاب لي مرة أكل وقال لي لازم تاكلي دلوقتي حالاً آهوا قلت له والله مش جعانة قالي لأ هتاكلي إنتِ صايمة صيامهم وهتاكلي ولازم تفطري دلوقتي المهم أنا رفضت فطبعا استخدم العنف معاية طبعا وكان بدأ يضربني وبدأ الموضوع يتعرف في البيت والقسيس تاع أب الاعتراف دا فأنا اخترت أمشي أفضل بكتير من إن أنا أقعد كدا ومش عارفة مصيري إيه
وفعلاً أول ما خلصت امتحانات سنة تالتة كلية خرجت من البيت
وأشهرت إسلامي

تعليقات

  1. أريد زواج منها ... واللهي عجبتني هذي بنت

    ردحذف
  2. انا اريد الزوج من مريم اذكانت غير متزوجة 01003832528

    ردحذف
  3. اتمنى الزواج من ريم اذا كانت غير متزوجة

    ردحذف
  4. انا صلاح من كفر الشيخ اريد الزواج من ريم وانا حا ليا في السعوديه
    00960544688380

    ردحذف
  5. انا عبدالله محمد عبدالله محمد من سوهاج واريد ريم في الحال

    ردحذف
  6. انا عبدالله محمد عبدالله محمد من سوهاج واريد ريم في الحال

    ردحذف
  7. اتمنى لٱختي ريم رمزي الثبات والسعاده

    ردحذف

إرسال تعليق